Opettajatiedon kipinöitä -verkkojulkaisu edustaa yhtenä esimerkkinä Sotilasopetuslaitosten opettajien kurssi (SLO2007)  koulutusohjelman kirjallisuutta. Kirjassa kuvataan keskeisesti niitä arkipäivän haasteita, joiden äärellä olemme oppimisen suunnittelun, opintojen sisältöjen, toteutuksen ja arvioinnin osalta.

Siinä mm. Jorma Enkelberg kirjoittaa "Oppimisesta ja opetusmalleista yliopistoissa" -luvussa oivallisesti työelämävaatimusten ja laadun parantamisesta. Kehittyvä työelämä edellyttää työntekijöiltä entistä vankempaa sisältöspesifisen tiedon ja taidon hallintaa – kapea-alaista eksperttiyttä, mutta samalla muuttuvat työtehtävät ja työolosuhteet haastavat työntekijät joustavuuteen, liikkuvuuteen sekä työssä tapahtuvaan jatkuvaan itsensä kehittämiseen ja oppimiseen. Keskeiseksi tavoitteeksi on noussutkin oppimisen laadun parantamisen.

Korkeakouluasteen koulutuksen tavoitteiden ja muotojen uudelleen arviointi nousee keskeisesti esille. Voidaan Enkelbergin mukaan kysyä, kuinka kouluttaa tutkijoita ja muita akateemisen koulutuksen saaneita niin, että he kykenevät työssään jatkuvasti kehittämään itseään sekä vastaamaan monimutkaistuvassa maailmassa kohdattaviin haasteisiin (ks. Boud & Feletti 1991; Hadgraft 1998)?